bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Staycation och skogsrum i Vasa

Då jag före julen blev färdig med min utbildning till specialhandledare av barn och ungdom och dessutom fick nästan en hel ledig vecka tidigare i januari (tack vare alla helgdagar som infallit under julen och nyår) så bestämde jag mig för att unna mig något extra som examenspresent till mig själv. Jag ville inte resa utomlands eftersom jag kände att jag större delen av veckan behövde vara hemma och ta det lugnt - jag brukar ju mest irra omkring i världen under mina övriga längre ledigheter under året.

Jag hade övervägt att hyra en liten stuga någonstans i närheten, men när snön försvann så kändes det plötsligt inte alls lockande längre. Så det slutade med att jag stack iväg och sov över hos en av mina allra närmaste vänner i Petalax, provade på room escape med ett gäng andra vänner på FindOut i Vasa (så roligt och välarrangerat, rekommenderar!) och som smörklicken på mitt minisemestermos: en natt i ett av Sokos Hotel Vaakuna Vaasas temarum!

Jag har tidigare sovit i Skärgårdsrummet (Saaristohuone) tillsammans med samma goda vän jag nämnde tidigare, i samband med hennes möhippa för något år sen. Nu stod Skogsrummet (Metsähuone) på min önskelista. En något märklig känsla att boka hotell i närmaste stad, bara för mig själv. Men det var så värt och det kändes verkligen som en ultimat staycation under en annars vanlig tråkig januaridag.

sokos vaakuna vaasa - themed room forest room / teemahuone metsähuone / temarum skogrummet

Som ni säkert gissat redan så ska rummet ge en viss känsla av att befinna sig i skogsmiljö. Det jag tyckte var allra bäst med rummet var utan tvekan sänghörnan. Sängkläder i linne, massor av kuddar och halvt innesluten i vad som påminner om ett vindskydd. Underbart att ligga eller sitta och slappa med ett glas skumpa, läsa en bok och så. Här hade jag inga problem att glömma bort tid och rum för en stund och varva ner fullständigt.

Nedan dörren till hotellrummet, med skogsmotiv. Till höger synen som möter en när man först stiger in; pälsiga mattor, skinnstolar, trä och naturnyanser. En ganska varm känsla.

vasa sokos vaakuna temarum: skogrummet
badrum hotel sokos vaakuna vaasa - skogsrummet temarum
Badrummet är rätt så stilrent i vitt, men med detaljer i trä och en fondvägg med samma sorts skogslandskap som på ytterdörren.

På ett bord står en ishink med en miniflaska mousserande vin och mineralvatten, samt lite nötter och apelsin tillsammans med en välkomstlapp. Jag dricker ett glas av skumpan och njuter av rummet ett tag innan jag gör mig i ordning för middag. Resten sparar jag tills efter den inplanerade spakvällen. Det finns separata gemensamma bastulokaler för damer och herrar och jag fick ha damernas för mig själv hela tiden jag var där. Så skönt att få krypa in i badrock och ha det lugnt och skönt på rummet efteråt.
visit vaasa: bastu, spa och skumpa på Vaakuna hotell i Vasa
visit vaasa - tips på restaurang: Social Burgerjoint
Middagen fick bli en hamburgarmåltid på Social Burgerjoint, ett ställe jag sneglat på men inte kommit mig för att testa förrän nu. Inte illa alls och man märker att det är kvalitet på råvarorna.

Efter middag, spa och skumpadrickande varvar jag ner ytterligare med en bok och en kopp varm choklad i sängen.
staycation / hemester i Vasa, Österbotten Finland: bo i temarum på Sokos Vaakuna hotell

Ett hett tips för att skapa ännu mer skogskänsla i rummet - sök fram YouTube på tv:n och spela upp  valfri skogsljudvideo. Jag lovar att man nästan glömmer bort var man egentligen befinner sig. Jag började med en video med fågelsång och diverse skogsljud, på kvällen valde jag en video med ljud av en knastrande brasa vid en porlande bäck och till sist lite nattljud av syrsor. På morgonen körde jag på soligt morgonkvitter. Jag hade ingen tanke på det trista snöfria januarivädret ute på Vasa Salutorg.
hotellupplevelser i Österbotten Finland - temarum i Sokos hotel Vaakuna
Jag tog en av de mindre mattorna och la i stolen eftersom jag tyckte skinnet kändes lite kallt att sitta på. Blev jättemysigt att sitta där och läsa en stund. Lampan diggar jag också.

frukost hotell Sokos Vaakuna Vasa
Jag avslutar med en bild på hotellfrukosten som var mycket väl godkänd. Förutom det på bilden åt jag också en våffla.

Har du varit på staycation någon gång? Berätta gärna vad du gjorde eller var du bodde då! Har du testat något av dessa temarum?