bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Vandringssäsongen inledd - Storbötet i Pensala

För några dagar sen, en riktigt skön vårdag, inledde jag äntligen officiellt årets vandringssäsong. Det var inte riktigt planerat för dagen, men så fick jag ett spontant infall och så bestämde jag mig för Storbötet i grannbyn Pensala. Denna led är gissningsvis ca 3 km lång och koordinaterna till rondellen där skogsvägen utan namn slutar och där man kan parkera sin bil lyder 63°19'03.1"N 22°34'43.7"E
Det finns också andra vandringsleder i och nära Pensala, varav jag hittills testat fina Köurosrundan. Jag tror dock bestämt att jag gillar Storbötet ännu mer.

Det visade sig vara en väldigt vacker och varierande led där det även är en del uppför och nerför. Solen gassade på det mestadels skuggfria landskapet - så jag rekommenderar keps eller någon sorts hatt om man ska vandra denna en solig dag. Det blev nästan solöverdos för min del då jag inte hade något att skydda huvudet med, man ska inte glömma att aprilsolen faktiskt är stark.
I övrigt tyckte jag att vandringsleden var mycket lätt att navigera med tydligt utmärkta blå markeringar. Jag såg en orrtupp som flydde från trädtoppen när den fick syn på mig och någon sorts större rovfågel, osäker på vilken sort. Och något litet som prasslade till och försvann in i lingonriset innan jag hann se något, kanske en ödla, tror inte det var en orm. Bilvägen hit var ställvis rätt så lerig, men fram kom jag. Värt att tänka på dock om det har varit väldigt regnigt eller annars är blött i marken. Jag blev även tipsad om att man kan starta vandringen från ett annat håll där vägen sägs vara i bättre skick (Rauskvägen). Jag vet dock inte exakt var man parkerar där.

Här kommer ett gäng bilder från vandringsleden och dess höjdpunkter:

kortare vandringsleder i Österbotten: Storbötet i Pensala
Storbötet - kortare vandringsled i Pensala
Fåglarna kvittrade för fullt denna dag.
vandra i Österbotten: Storbötet i Pensala
Det var lite blötare på sina ställen, men själva leden var helt ok framkomlig även där det var som våtast. Småningom kom jag fram till  utsiktstornet med rastplats och grillkåta. Upp i tornet vågade jag mig inte - aldrig riktigt gillat att klättra uppför stegar.
vandringsleder med utsitstorn i Österbotten - Storbötet Pensala
österbottnisk vandring med byahistoria - Storbötet Pensala
Vid tornet fanns en skylt som visade riktningen mot guldminan, som jag berättar mer om alldeles strax.
vackra omgivningar på vandringsleden Storbötet i Pensala
Som ni kanske märkt så är det tallskog som dominerar här. En del av tallarna var extra vackra och iögonfallande med sina krökta stammar.

Efter en stund hörde jag plötsligt ett porlande ljud - en liten söt bäck (Kvarndammen) med ett miniatyrvattenfall rann genom skogen! Här bjöds det på lite mer skugga också vilket var skönt.
vackra vandringsleder i Österbotten - Storbötet i Pensala
Längre fram passerar jag ett fult kalhygge men så är jag framme vid guldminan där man antagligen inspirerats av Amerika, med förhoppning om att man även skulle hitta guld på hemmaplan. Denna utgrävning ska ha ägt rum under 1930-talet och gruvan ska ha varit ca 16 meter djup. Ambitiöst, men säkert lite snopet att inga intressanta fynd gjordes.
Pensala byahistoria - guldgruvan vid Storbötet
Jag fortsätter färden uppförs till toppen av "berget" igen. Ja Österbotten är ett övervägande platt landskap så vi har kanske lite andra definitioner på vad som är en upphöjning och vad som är ett "berg".
upptäck närområdet Österbotten Pensala - Storbötet vandringsled
Tillbaka vid tornet och kåtan avslutar jag med en ordentlig skogsbadspaus, dricker en kopp te och äter lite medtaget snacks. Sedan går jag tillbaka till parkeringen (ca 500 meter från denna rastplats), mycket nöjd med dagen.
Mitt Österbotten - en av många vandringsleder - Storbötet i Pensala med grillkåta och utsiktstorn - perfekt besöksmål för staycation och hemester i coronatider

Har du gått någon vandringsled på sistone? Eller planerar du att gå någon snart?

Taggar: finlandssvenska bloggare, hemester, staycation, vandring, vandringsleder, Österbotten;