bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

På vandring i Blue Mountains / Hiking in Blue Mountains

Leave Sydney and Blue Mountains are just around the corner. And it really is blue, especially when you look near the horizon! With some imagination you could almost believe that you're looking at the ocean... So I jumped on a train and chose to do the Nature Track (if I remember correctly) in Wentworth Falls, a fairly easy one that will only take you a couple of hours - if you don't get sidetracked and a bit lost like I did! I did this all on my own, although you're adviced to have company. But I simply enjoy hiking more when I'm by myself - I can do it in my own pace, take as many pictures as I like, sink into my own thoughts and perhaps have a chat with some lizard or whatever living thing I might find along the track. Yeah, I might be a bit crazy, but whatever - here's a bunch of pictures for you to enjoy! What is the perfect hike according to you?

Blue Mountains som börjar vid Sydneys utkanter måste vara en av Australiens mest kända bergskedjor, och det är inte svårt att förstå varför. Jag var nästan lite skeptisk till det där pratet om att landskapet verkligen skulle skifta i blått, men när jag vandrade där fick jag se det med egna ögon. Väderförhållanden, tid på dygnet och liknande inverkar troligen på hur pass blått det ser ut, och jag kan tänka mig att det kan se ännu blåare ut än det gjorde när jag var där, men speciellt när jag skymtade den blåtonade bakgrunden genom vegetation så hade jag faktiskt kunnat tro att det var havet jag såg, om jag inte vetat bättre.

Om jag inte missminner mig så valde jag att göra Nature Track i Wentworth Falls, en ganska lätt vandring som även passar den lätt höjdrädda. Här hade jag fortfarande inte mycket erfarenhet av bergsvandring och dessutom var jag ensam, så vågade mig inte på någon längre och mer krävande vandring. Jag lyckades faktiskt villa bort mig lite ett tag så jag hamnade på en annan led, men hittade tillbaka till rätt led småningom. Om man ser till att inte gå fel så ska denna hur som helst vara 3.3 km lång och ta 1,5 till 2,5 timmar och bedöms som medelsvår. För en ung och frisk person med någon sorts grundkondition är det ändå nemas problemas! Man kan ta sig till Blue Mountains med t.ex. bil eller tåg, själv tog jag tåget och det gick helt bra när jag väl hade bestämt mig för vilken led jag ville vandra och tagit reda på var jag skulle kliva av tåget samt vilken buss jag skulle ta efter det.

Enligt mig är ett bra recept på en trevlig vandring följande: storslagen vy, vattenkällor (kan vara vattenfall, en bäck eller något annat) och djurliv. Det ska vara lugn och ro så man kan fokusera på att andas frisk luft, lyssna på alla ljud och slappna av. Därför mår jag oftast bäst om jag vandrar ensam, för att vandra med andra tar ofta bort för mycket fokus av naturupplevelsen. Jag går helst i min egen takt, stannar och fotograferar, filosoferar och kanske pratar lite med ödlor eller andra levande varelser jag möter på färden. Ja, jag är kanske inte riktigt som andra.

Här får ni hur som helst en hög med bilder från fantastiska Blue Mountains:

Views over Blue Mountains in Wentworth Falls / vy över Blue Mountains
Alltså kolla bara hur landskapet blir alltmer blåtonat ju närmare horisonten du tittar! Om du kisar med ögonen hade det lika gärna kunnat vara hav där längst bort. Om man verkligen inte gillar att vandra så kan man se liknande vyer från olika utsiktsplatser, men då behöver du verkligen en bil, eller en plats på en guidad dagstur.

Hiking in Blue Mountains, New South Wales / bergsvandring nära Sydney
Varierande underlag, men aldrig för tungt. Eller ja, en av etapperna med branta trappor var lite småtuff för mig. Det är något med mig och trappor som inte riktigt funkar, blir alldeles för flåsig.

Hiking in Blue Mountains, Australia / vandra i Blue Mountains, Australien
Här är det frodigt och grönskande natur.

Lillian's Glen, Nature Track, Blue Mountains, NSW Australia / vandringsled i Blue Mountains, Australien
Och så de där vattendragen som enligt mig förgyller vandringen. Här passerade jag en liten bäck.

waterfalls and creeks in Blue Mountains, Sydney, Australia
Det hade regnat mycket dagarna innan min vandring, så det var helt ok vattenflöde, men inte för mycket heller.

Flower in Blue Mountains, Australia / blomma, Australien
En intressant blomma.

epic views of Australia - Blue Mountains, Sydney NSW / must see i Australien
Jag hittade en halvt undangömd utsiktsplats, så där tog jag en välförtjänt paus. Bara jag, denna episka vy och några morötter som jag gnagade i mig. Och en liten ödla som försökte ta sig in i min ryggsäck.

ödlor i Australien - vattenskink / lizards in Australia - Blue Mountains Water Skink
Nej, inte denna ödla, den hittade jag på en annan plats. Det var ett trevligt möte och den verkade inte ens vara rädd för mig - tvärtom kom den rent av fram till min hand som vilade på stenen och gav den en liten puss.

Wildlife of Australia - Blue Mountains Water Skink / Australiens djurliv - vattenskink
Här tog ödlan - gissningsvis en Blue Mountains Water Skink (Eulamprus leuraensis) - sikte på en liten insekt som den en sekund senare glufsade i sig.

Djur i Australien - vattenskink i Blue Mountains / Animals in Australia - Blue Mountains Water Skink
Kolla så glad den ser ut!

stunning Empress Falls on Nature Track in Blue Mountains / vackert vattenfall i Blue Mountains, Australien
Vackra Empress Falls. Här var det dessutom svalkande och skönt.

Blue Mountains, Sydney, New South Wales, Australia / Australien
Avslutar med en till vy över berg, skog och blåa toner.

Någon annan som varit i Blue Mountains? Vad tyckte du?
Hur tycker du den perfekta vandringen ska vara, och föredrar du sällskap eller självsamhet?
Taggar: Australien, East Coast, NSW, Sydney;

Kommentarer :

#1: John Jonasson

Fantastiska bilder, Maria. Det måste ha varit en upplevelse att gå i den naturen. Bilden på den lilla bäcken och vattenfallet är kanonbra. :)

Svar: Jo det var det absolut! :) Tack!

#2: Linda

Men wow helt fantastiskt!!!
Svar: Åh hoppas att jag kan ändra lite uppfattning nu när jag kommer upp! Är så himla glad för alla fantastiska tips jag fått. Underlättar!

Svar: men visst är det! :)

#3: Dawan

Jo Blue mountain var vår första riktig road trip stop från Sydney. Jag tror vi gjorde samma runda som dig...minns inte. Ska jag vara ärlig så uppskattade vi inte riktig BM. Det var mkt folk och inte tillräcklig wild om jag säger så. Men fint var det ju.

Svar: Nå, det är kanske inte den häftigaste hiken jag gjort heller, men för mig som nybörjare var det riktigt cool ändå! Och jag såg väldigt lite människor när jag var där. Och denna vandringen var väl dessutom en "mellancool" vandring, ju högre upp i Blue Mountains man åker, desto häftigare och vildare hikes hittar man :) Hade jag åkt dit idag hade jag valt en av dem!

#4: Unia

Åh så härligt det ser ut! Och jag måste nog hålla med dig lite grann - att vandra ensam i naturen är alldeles underbart. Men visst trivs jag i gott sällskap också!

Svar: ja, det finns förstås positivt och negativt med både och :)

#5: Helena

Superfina bilder! Håller med att Blue Mountains är sjukt vackert. Jag var där 2012 och längtar tillbaka! :)

Svar: Tack så mycket! Det är verkligen vackert!

#6: cecilia

Meen åå vilka underbara bilder!! :)

Svar: Tack! :)

#7: Linda, resamedvetet.se

Vilka bilder och utsikter!

Svar: tack, visst ser det härligt ut :)