bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Australiens östkust: från Sydney till Cape Tribulation

Det tog mig ett tag att blogga färdigt om min ungefär två månader långa resa längs östkusten i Australien, men nu är alla inlägg skrivna och jag kan gå vidare till mina andra Australienäventyr i Northern Territory och Western Australia.

Innan dess tänkte jag i alla fall skriva ett sammanfattande inlägg om min soloresa från Melbourne till Cape Tribulation i tropiska Queensland, med länkar till alla inlägg. För den som vill scrolla genom allt så borde alla inlägg om östkusten finnas under taggen East Coast.

Andra som nyligen bloggat om Australiens östkust: Maya Nordlund och Rucksack

Sydney & Blue Mountains

Resan startade alltså i Melbourne, därifrån jag tog nattbussen Firefly Express som 12 timmar senare hade tagit mig till Sydney, staden som många felaktigt tror är Australiens huvudstad (egentligen är det ju Canberra). Det var en rätt påfrestande resa och jag fick inte direkt någon skönhetssömn den natten. I Sydney hade jag först tänkt mig ungefär en vecka, men eftersom flera dagar regnade bort, stannade jag där en vecka till. Jag ville dessutom resa och upptäcka i lugn och ro utan stress. Jag bodde på Zing Backpackers vid Kings Cross och var mest ute på egna upptäcktsfärder, men träffade även lite folk från bl.a. Japan och Israel.

I Sydney besökte jag bl.a. Bondi Beach och sevärdheter inne i stan som t.ex. operahuset, Hyde Park och botaniska trädgården, samt Chinatown och mysiga stadsdelen Woolloomooloo.
Dessutom vandrade jag Hermitage Foreshore Walk till Hornby fyr, Bondi to Coogee Walk och en halvdagsvandring i Blue Mountains.

[Alla inlägg om Sydney med omnejd hittas här]

Mindre kända sevärdheter i Sydney - Hermitage Foreshore Track
Att göra i Sydney - Bondi to Coogee Walk
Sydney by Night - Opera House
vackra byggnader i Sydney - St Mary's Cathedral
dagsutflykter från Sydney - Blue Mountains

Byron Bay & Nimbin

Efter dessa två veckor i storstaden påbörjade jag min Hop-on hop-off-bussresa med bolaget Premier (ett billigare alternativ till Greyhound), och jag begav mig vidare till en plats med lite mera chill tempo - Byron Bay. Där stannade jag nästan en vecka och jag tog det lugnt i småstaden, njöt lite av stranden, bodde på ett dyrt, men högklassigt hostel, och vandrade Cape Byron Walking Track upp till den kända vita fyren. Jag gjorde under vistelsen även en dagsutflykt till hippiebyn Nimbin.

[Alla inlägg om Byron Bay och Nimbin finns här]

Byron Beach på Australiens östkust
resa längs Australiens östkust - Byron Bay
vintage car in hippie village Nimbin, Australian East Coast

Brisbane & Surfers Paradise

Jag var udda och spenderade hela 10 dagar i Queenslands underskattade huvudstad. Jag bodde alldeles intill Fortitude Valley, i ett litet hostel med familjär känsla vid namn Bluetongue Backpackers. Här tog jag också timeout ett par dagar och chillade med nyfunna vänner på hostelet, eftersom jag kände mig krasslig. I denna stad kan jag rekommendera bl.a. den vackra botaniska trädgården full av djurliv, stadsdelen Southbank med konstgjord strand mitt i staden och promenader längs med floden samt en tur med flodfärja som är en naturlig del av Brisbanebornas kollektivtrafik. I stadens yttre förorter kan jag rekommendera t.ex. vandring upp till berget Mount Coot-Tha och skeppsvraket HMQS Gayundah. Vid Mount Coot-Tha ringlade min första orm framför mina fötter. Här spenderade jag även ett par eftermiddagar med trevliga bloggkollegan Elly som numera bor i Sverige med sin australiensiska man.

Jag valde att inte prioritera Guldkusten, men det blev en dagsutflykt till Surfers Paradise, med stränder kantade av skyskrapor. Vädret var inte på topp, så det blev inte många foton och solbad kunde jag glömma.

[Alla inlägg om Brisbane med omnejd hittas här]

att göra i Brisbane - åk en tur med färja
Brisbane vackra platser - stadens botaniska trädgård
vandring nära Brisbane - Mt Coot-Tha lookout walk
Guldkusten på Australiens östkust - Surfers Paradise
Gold Coast - Guldkusten, Australien - surfarnas paradis

Noosa, Fraser Island och Whitsundays samt Airlie Beach

Nu var det åter igen dags att lämna storstadsvibbarna. Det blev lite intensivare resetakt här, med tre dagar i Noosa med underbar kustvandring och kajakpaddling, en 3-dagars tur med fyrhjulsdrivna bilar till världens största sandö Fraser Island där jag träffade en del fina människor, och en 2-dagars segelbåtstur till Whitsunday Islands samt ett par dagar i orkanhärjade Airlie Beach. Det gick förstås inte så smidigt som planerat på grund av orkanen i fråga som nyligen dragit över området och orsakade bl.a. fortsatta väderproblem, inställda bussar, strömavbrott och svårigheter att hitta tak över huvudet för några nätter.
Mer om orkanen Debbies efterdyningar och medföljande utmaningar kan du läsa om här.

[Här har jag bloggat om Noosa]
[Här har jag bloggat om Fraser Island]

segeltur till Whitsundays, Australien
Whitsundays efter cyklonen Debbie, Australien

Magnetic Island & Mission Beach

Efter seglatsen och en sista natt i Airlie Beach som äntligen till stor del fått tillbaka strömmen tog mig bussen vidare till Townsville därifrån jag tog färjan över till Magnetic Island för ett par nätter. Både innan och efter dagarna på ön sov jag en natt i Townsville. På Magnetic Island sov jag i en liten bungalow, snorklade med privatguide och njöt av vackra stränder. Jag lyssnade på ljuden av alla djur om kvällar och nätter, vandrade, besökte en sanctuary med olika djur (främst reptiler) och njöt av en av de finaste solnedgångar jag sett.

Mitt mest spontana stopp under östkustenresan blev väl Mission Beach. Detta tack vare en tjej jag lärt känna under tiden i Melbourne och som nästan bokstavligt talat tvingade mig att stiga av bussen nära Mission Beach för att hälsa på henne och hennes sambo ett par dagar, istället för att fortsätta direkt till Cairns som det var tänkt. Bra i slutändan att jag gjorde det, för det är ett mysigt samhälle med kokospalmkantade stränder och chanser att se en och annan kasuar om man har tur.

[Här har jag bloggat om Magnetic Island]
[Här har jag bloggat om Mission Beach]

bästa öarna i Australien - Magnetic Island
vacker solnedgång på Magnetic Island, Queensland, Australien
koala på Magnetic Island, Australien
Mission Beach med kokospalmer, Queensland, Australien
Cairns & omnejd

Cairns var sista staden under min östkustenresa. Här bodde jag sammanlagt några veckor på hostel, lite osäker på hur jag skulle göra med jobb vs resa vidare. Det blev till slut att fortsätta resa, i två omgångar då jag först flög till Darwin för att göra min roadtrip till Australiens mitt, och efter ett par veckor till i Cairns bar det igen av till Darwin för att roadtrippa till Perth.

I Cairns kan man, förutom att se bl.a. street art, bada i lagunen, besöka botaniska trädgården och spana på flyghundar även göra utflykter till exempelvis stränderna norr om stan, vackra höglandet Atherton Tablelands, hippa regnskogsbyn Kuranda och uråldriga regnskogen Daintree där krokodiler lurar samt Cape Tribulation där regnskog möter havet, för att inte tala om att snorkla i Stora Barriärrevet.

[Alla inlägg om Cairns med omnejd hittas här]

Cairns hamn, Queensland, Australien
graffiti i Cairns på Grafton Street
Daintree nationalpark - Cape Tribulation där regnskog möter hav
Daintree regnskog - färsk kokosnöt
Thornton Beach in Daintree National Park, Australia
hippiebyn i djungeln - Kuranda i Far North Queensland, Australien
sevärt nära Cairns - Kuranda och en tur med tåg (Scenic Railway)
sevärdheter i Atherton Tablelands nära Cairns - Lake Eacham och vattenfallet Millaa Millaa

Har du varit på östkusten? Vilka platser besökte du och vilka var dina personliga favoriter?
Taggar: Australien, East Coast, NSW, Queensland, backpacker, kvinnliga äventyrare, restips, soloresenär;