bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Marias modifierade höstlista

Jag har sett en del höstlistor cirkulera i bloggar på sistone, och eftersom idag är den sista officiella sommardagen vill jag förstås också fylla i en lista för att välkomna den nya årstiden! Fast här kommer en lite annorlunda lista, med punkter från den jag hittat hos andra bloggare, och punkter jag hittat på själv. Fritt fram att låna listan av mig om man vill!

roliga blogglistor - höstlistan

Man vet att det är höst när: löven gulnar, händerna blir torra som fnöske och man börjar längta efter mysiga höstkläder.

I höst vill jag klä mig såhär: ledigt och sportigt i "active wear", eller kvinnligt och snygg i höstiga nyanser och sköna material. Jag hoppas på att få mycket tillfälle att använda denna underbara vardagsfina klänning:

Tre mål i höst:
1. bli bättre på finska (har redan anmält mig till en finskakurs, och hoppas på att få mycket skift på de ställen där jag vikarierar så jag får använda finska i praktiken också)
2. gå på gym regelbundet och bli fysiskt stark igen
3. påbörja något som man kan säga är jobb/karriärsrelaterat. Vill inte avslöja mer än så, för det är flera omständigheter som kommer avgöra vilken väg jag går och om någondera överhuvudtaget blir av i höst. Ni får veta när jag själv vet ;)

Hösten doftar: förmultnande växtlighet, krispighet och chaikryddor

Det bästa med hösten: den friska känslan i luften och början av hösten när naturen är så otroligt vacker! Samt myskvällar med tända ljus och godsaker.

Höst i Finland, härlig ljung i skogen

Det sämsta med hösten: Tröttheten och den gråa senhösten. Och att leva i rädsla inför den första ishalkan.

Mat som jag förknippar med hösten: Grytor och stuvningar med vinbärsgelé, soppor, chai-te, svamp och äppelmos.

Tre saker jag ser fram emot i höst: Förhoppningsvis lagom många arbetsskift med jobb jag trivs med, många härliga naturpromenader och kanske kanske någon liten resa.

höstlista / blogglista för hösten

Hur ser din höst ut? Lämna gärna en länk till ditt blogginlägg ifall du också gör höstlistan!

På vandring i Blue Mountains / Hiking in Blue Mountains

Leave Sydney and Blue Mountains are just around the corner. And it really is blue, especially when you look near the horizon! With some imagination you could almost believe that you're looking at the ocean... So I jumped on a train and chose to do the Nature Track (if I remember correctly) in Wentworth Falls, a fairly easy one that will only take you a couple of hours - if you don't get sidetracked and a bit lost like I did! I did this all on my own, although you're adviced to have company. But I simply enjoy hiking more when I'm by myself - I can do it in my own pace, take as many pictures as I like, sink into my own thoughts and perhaps have a chat with some lizard or whatever living thing I might find along the track. Yeah, I might be a bit crazy, but whatever - here's a bunch of pictures for you to enjoy! What is the perfect hike according to you?

Blue Mountains som börjar vid Sydneys utkanter måste vara en av Australiens mest kända bergskedjor, och det är inte svårt att förstå varför. Jag var nästan lite skeptisk till det där pratet om att landskapet verkligen skulle skifta i blått, men när jag vandrade där fick jag se det med egna ögon. Väderförhållanden, tid på dygnet och liknande inverkar troligen på hur pass blått det ser ut, och jag kan tänka mig att det kan se ännu blåare ut än det gjorde när jag var där, men speciellt när jag skymtade den blåtonade bakgrunden genom vegetation så hade jag faktiskt kunnat tro att det var havet jag såg, om jag inte vetat bättre.

Om jag inte missminner mig så valde jag att göra Nature Track i Wentworth Falls, en ganska lätt vandring som även passar den lätt höjdrädda. Här hade jag fortfarande inte mycket erfarenhet av bergsvandring och dessutom var jag ensam, så vågade mig inte på någon längre och mer krävande vandring. Jag lyckades faktiskt villa bort mig lite ett tag så jag hamnade på en annan led, men hittade tillbaka till rätt led småningom. Om man ser till att inte gå fel så ska denna hur som helst vara 3.3 km lång och ta 1,5 till 2,5 timmar och bedöms som medelsvår. För en ung och frisk person med någon sorts grundkondition är det ändå nemas problemas! Man kan ta sig till Blue Mountains med t.ex. bil eller tåg, själv tog jag tåget och det gick helt bra när jag väl hade bestämt mig för vilken led jag ville vandra och tagit reda på var jag skulle kliva av tåget samt vilken buss jag skulle ta efter det.

Enligt mig är ett bra recept på en trevlig vandring följande: storslagen vy, vattenkällor (kan vara vattenfall, en bäck eller något annat) och djurliv. Det ska vara lugn och ro så man kan fokusera på att andas frisk luft, lyssna på alla ljud och slappna av. Därför mår jag oftast bäst om jag vandrar ensam, för att vandra med andra tar ofta bort för mycket fokus av naturupplevelsen. Jag går helst i min egen takt, stannar och fotograferar, filosoferar och kanske pratar lite med ödlor eller andra levande varelser jag möter på färden. Ja, jag är kanske inte riktigt som andra.

Här får ni hur som helst en hög med bilder från fantastiska Blue Mountains:

Views over Blue Mountains in Wentworth Falls / vy över Blue Mountains
Alltså kolla bara hur landskapet blir alltmer blåtonat ju närmare horisonten du tittar! Om du kisar med ögonen hade det lika gärna kunnat vara hav där längst bort. Om man verkligen inte gillar att vandra så kan man se liknande vyer från olika utsiktsplatser, men då behöver du verkligen en bil, eller en plats på en guidad dagstur.

Hiking in Blue Mountains, New South Wales / bergsvandring nära Sydney
Varierande underlag, men aldrig för tungt. Eller ja, en av etapperna med branta trappor var lite småtuff för mig. Det är något med mig och trappor som inte riktigt funkar, blir alldeles för flåsig.

Hiking in Blue Mountains, Australia / vandra i Blue Mountains, Australien
Här är det frodigt och grönskande natur.

Lillian's Glen, Nature Track, Blue Mountains, NSW Australia / vandringsled i Blue Mountains, Australien
Och så de där vattendragen som enligt mig förgyller vandringen. Här passerade jag en liten bäck.

waterfalls and creeks in Blue Mountains, Sydney, Australia
Det hade regnat mycket dagarna innan min vandring, så det var helt ok vattenflöde, men inte för mycket heller.

Flower in Blue Mountains, Australia / blomma, Australien
En intressant blomma.

epic views of Australia - Blue Mountains, Sydney NSW / must see i Australien
Jag hittade en halvt undangömd utsiktsplats, så där tog jag en välförtjänt paus. Bara jag, denna episka vy och några morötter som jag gnagade i mig. Och en liten ödla som försökte ta sig in i min ryggsäck.

ödlor i Australien - vattenskink / lizards in Australia - Blue Mountains Water Skink
Nej, inte denna ödla, den hittade jag på en annan plats. Det var ett trevligt möte och den verkade inte ens vara rädd för mig - tvärtom kom den rent av fram till min hand som vilade på stenen och gav den en liten puss.

Wildlife of Australia - Blue Mountains Water Skink / Australiens djurliv - vattenskink
Här tog ödlan - gissningsvis en Blue Mountains Water Skink (Eulamprus leuraensis) - sikte på en liten insekt som den en sekund senare glufsade i sig.

Djur i Australien - vattenskink i Blue Mountains / Animals in Australia - Blue Mountains Water Skink
Kolla så glad den ser ut!

stunning Empress Falls on Nature Track in Blue Mountains / vackert vattenfall i Blue Mountains, Australien
Vackra Empress Falls. Här var det dessutom svalkande och skönt.

Blue Mountains, Sydney, New South Wales, Australia / Australien
Avslutar med en till vy över berg, skog och blåa toner.

Någon annan som varit i Blue Mountains? Vad tyckte du?
Hur tycker du den perfekta vandringen ska vara, och föredrar du sällskap eller självsamhet?
Taggar: Australien, East Coast, NSW, Sydney;

Låt oss fira naturen - ny flaggdag i Finland!

Igår fick jag nys om att en ny flaggdag har införts i Finland: Naturens dag. Hur härligt är inte det! Detta har skett med anledning av Finlands hundraårsjubileumsår (Finland 100) och enligt en enkät vill 90% av finländarna speciellt fira och uppmärksamma Finlands natur under detta jubileumsår. Inte så överraskande, då finländare överlag är kända för att vilja vara nära naturen, ofta.

Vad som är speciellt med detta, är att Finland är världens första land som har en officiell flaggdag för naturen! Det råkade sammanfalla med venetiansk afton/villaavslutning, som är ett festligt avsked till sommaren (vanligtvis på en sommarstuga) och firas i Österbotten, men kanske det passar helt ok att kombinera dessa, då många vistas i naturen och utomhus på ett eller annat sätt just denna dag. Det är alltså tänkt att det även i fortsättningen ska flaggas för den finländska naturen den sista lördagen i augusti - med andra ord var det igår som första flaggdagen för naturen ägde rum.

Jag hade dock inga som helst planer för dagen och hade vädret varit bättre så hade jag garanterat gått en skogspromenad eller något i den stilen. Så tyvärr firade jag varken natur eller sommarens slut igår, men jag tänkte istället visa några naturbilder från Finland, som får representera varje årstid, varsågoda. Jag passar också på att reflektera lite kring hur jag upplever att man förhåller sig till våra fyra årstider.

nordens fyra årstider: höst - Finland 100 och Naturens dag som får en egen flaggdag
Nu befinner vi oss alldeles i början av hösten. Folk har klagat över sommarens eländiga väder men nu dignar det av bär, svamp och andra godsaker så alla kutar omring i skog och mark som tokar och har helt glömt bort att de lider av D-vitaminbrist (om de inte varit på resa till Sydeuropa vill säga). Jag önskar mig en solig och vacker höst med många härliga skogspromenader.

nordens fyra årstider: vinter - Under Finland 100 året får naturen en egen flaggdag
Vinter. Detta är en av två årstider som folk spekulerar kring mest. Ska det bli någon ordentlig vinter med snö i år, ska vi få en vit jul? Sommaren är förstås den andra årstiden, där funderar man kring om det alls ska bli någon riktigt sommar med värme, eller kommer den regna bort. Hösten och våren ägnas inte riktigt samma sorts uppmärksamhet, de får bli som de blir och det är mera som övergångsperioder. Hur som helst, vintern kan vara lång, mörk, blöt och tung, men den kan också vara bitande kall och bländande vacker. Jag hoppas på en vacker vit och inte överdrivet lång vinter med torra halkfria vägar. Om inte annat, kan man trösta sig med att mata småfåglar och sitta i köksfönstret och titta på dem.

nordens fyra årstider: vår - Finland 100, Naturens dag blir en ny flaggdag
Vår. Det blir slaskigt och blött, snön smälter och folk tror att NU kommer den äntligen, efter en alltför lång vinter. Men det där bakslaget, det är något man får vänta sig. Takatalvi säger vi i Finland, i brist på någon svensk motsvarighet. Talvi betyder vinter och taka är rimligtvis en förkortning av ordet takaisin (tillbaka), så det beskriver helt enkelt den där korta perioden när vintern kommer tillbaka. Förr eller senare kommer våren ändå för att stanna, och rätt snabbt övergår den i sommar. Svanar brukar vara ett ganska säkert vårtecken, här på bilden har nästan all snö försvunnit.

nordens fyra årstider: sommar - Finland 100 och Naturens dag, Finland första landet som inför flaggdag
Sommar. Den där årstiden som många väntar på större delen av året. Men som bara ibland uppfyller ens förväntningar. Själv tycker jag att många är överoptimistiska och verkar tro att de bor någon helt annanstans i Europa, för det SKA inte vara 25 grader och sol dagligen hela sommaren igenom, hur mycket vi än skulle önska det. Det ska vara varmt, soligt, regnigt, kallt. I princip alla väder utom snö. En del finländare kan vara enormt envisa, och sitter där med sin glass i snålblåsten, för DET ÄR SOMMAR OCH DÅ ÄTER MAN GLASS. Myggjävlarna har man hunnit glömma bort under vintern, så det är med lika stor överraskning man konstaterar sitt första myggbett för säsongen. Varje gång. Ja, sommaren kunde man nästan skriva en hel avhandling om, för den är så oförutsägbar, underbar, efterlängtad och bjuder en kanske mer än någon annan årstid till naturupplevelser. Samtidigt klagas det så gärna - är det inte för kallt så är det för varmt. Ja, ni vet hur jargongen brukar se ut. Här får ni iallafall en bild från sommarfinland så som den helst ska vara.

Vad tycker du om de olika årstiderna? Vilken är din favorit och hur stora förväntningar har du på vädret? Berätta gärna vad du uppskattar mest med den finländska naturen (eller varför inte svenska, om du är från Sverige). För min del är det kanske just årstiderna som jag tycker gör Finlands/Nordens natur så speciell.