bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

35 dagar från Darwin till Perth - Purnululu och bilolycka

En backpackers dagbok från roadtip och camping genom Australien - del 3 (här finns alla delar i serien)

Dag 7
Min klocka hade visst inte ändrat till Western Australia's tidszon, så jag vaknade en och en halv timme för tidigt. Jag steg upp och fixade med lite grejer och gick på bushtoa och sedan lade jag mig ett tag till tills de andra tyckte det började bli dags att stiga upp. Så skönt att bara ligga och dra sig för en gångs skull! Vi körde till småstaden Kununurra för att handla mat, bränsle och lite andra ärenden vilket tog större delen av dagen. Sedan startade färden mot Purnululu nationalpark 2,5 timmar bort. Bilfärden bjöd på vackra vyer, vildhästar och ett litet aborginskt samhälle. Vi campade strax utanför nationalparken och hörde ylande dingos på avstånd medans vi satt runt brasan.

vildhästar i norra Australien
Vildhästar på vift i norra Australien

Dag 8
Det var en lugn natt, och en kall morgon. Nu behövde jag mitt sidenlakan innanför sovsäcken för att inte bli frusen. Siden har den fantastiska egenskapen att den svalkar när det är varmt och håller en varmare när det är kallt. Jag har inte testat förstnämnda, men kan intyga att om man börjar känna sig småfrusen inne i sin sovsäck och adderar ett tunnt tunnt sidenlakan (min är sydd som en sovpåse) så känner man skillnad direkt!

Så körde vi den till stor del oerhört skakiga vägen genom nationalparken (vägen har delvis blivit förstörd av korrugering - jämför med att köra på en tvättbräda och föreställ er hur roligt det kan tänkas vara). Försök inte ens ta er hit med vanlig personbil - det är fyrhjulsdrift som gäller, och se till att bilen är i skick och kontrollera att den inte tar för mycket stryk av de svåra vägförhållandena. Så det inte behöver gå som det gick för oss (mer om det längre fram i inlägget).
I en annan bil fanns ett par gamla arbetskamrater till K som också råkade vara på roadtrip i trakterna, så de två australiensiska bröderna joinade oss för ett par dagar. Till slut var vi framme, och efter ett litet stopp vid infocentret begav vi oss först till Echidna Chasm, en smal klyfta i det rödtonade berget som är en rätt häftig upplevelse att vandra genom.

chasms in Australia - Echidna Chasm, Purnululu
short hikes in Purnululu National Park, Western Australia: Mini Palms Gorge
Alldeles i närheten fanns även Mini Palms Gorge som var en kort vandring. Så vackert med den grönskande oasen med röda torra bergsväggar runtom.

Vi spenderade alla natten på en campingplats inne i nationalparken, där det till skillnad från natten innan var ovanligt varmt. Svårt ibland att veta vad man ska förvänta sig temperaturmässigt om nätterna!

roadtrip i norra Australien (Western Australia, Purnululu)
Dag 9
Dag två i Purnululu nationalpark inleddes, i Bungle Bungle Range. Här finns bl.a. en vandringsled där man kunde välja att antingen besöka bara de närmsta sevärdheterna, eller så kunde man rentav göra en tvådagarsvandring (eller kanske fler?) med övernattning. Vi nöjde oss med en dagstur och här splittade vi upp då de andra ville göra en rätt lång vandring som jag inte kände var riktigt värt. Speciellt med tanke på att jag i så fall ständigt skulle behöva hålla deras höga tempo och inte ha tid att vandra, upptäcka och njuta i lugn och ro - jag förstår fortfarande inte vad man ska ha så bråttom för. Så jag körde mitt eget race och skönt var det att vandra för sig själv, för det mesta utan andra människor inom synhåll. Första stoppet under vandringen var Cathedral Gorge som var som ett stort naturligt valv med ett litet vattenhål. Nåja, det var inte mycket till vatten där den årstiden.

Cathedral Gorge in Bungle Bungle Range, Purnululu, northern Australia
Bungle Bungles i Purnululu National Park, Australia
Här ser man de typiska bikupeformade sandstensformationerna i The Bungle Bungles. Mestadels vandrade man längs en uttorkad flodbädd. Hade läst någon information om att hålla utkik efter grodor eller paddor, men hittade bara uttorkade och väldigt döda diton...
död padda i torr flodbädd, Purnululu
Whip Snake Gorge i Purnululu, Bungle Bungles
Min bästa privatstund var i Whip Snake Gorge. Inga människor under hela stunden jag var där och njöt av bergväggarnas svalka, åt mellanmål, filosoferade, lyssnade på korparnas "sång" och bjöd en av dem på min äppelskrutt. Länge tvekade den och iakttog både mig och äppelskrutten jag kastat iväg, men så nappade den till slut åt sig godbiten och flög till närmsta klippavsats för att njuta av måltiden.

bungle bungle range, vandring i Purnululu, Australien
Ovan en till bild på den uttorkade flodbädden, på väg tillbaka till bilen. Man kan bara besöka denna nationalpark under torrsäsongen, landvägen åtminstone (det finns även helikopterturer för den som vill se landskapet från ovan). Undrar hur pass mycket vatten det är här under den blötaste månaden på året? Nu var det ju nästan snustorrt.
De andra i sällskapet skulle ännu dröja länge visade det sig, men det gick ingen nöd på mig som passade på att bl.a. läsa en bok. När de väl kom tillbaka åt vi en snabb lunch och så började vi söka oss bort från nationalparken.

När olyckan är framme
Som redan nämnt är vägen inte den allra bästa, och jag minns att jag tänkte att jag tycker K kör snäppet för fort och att han kanske kunde sakta ner en aning. Vi hade nu bara några kilometer kvar till den asfalterade vägen. Men så plötsligt fick han sladd, men det såg ut som att han återfick kontrollen över bilen ganska direkt. Men nej, han tappar igen kontrollen och bilen styr dit den själv vill, bort från vägen. Jag skriker till (det kommer jag såklart inte ihåg själv), och så stannar bilen, ganska passligt parkerad vid sidan av vägen.

bilolycka under roadtrip i Australien, nära Purnululu
Ett ögonblick av förvirring - vad hände egentligen?
K hoppade ur bilen för att förstå situationen, och vi andra var inte heller sena att stiga ut och försöka processa det hela. Först hann jag nästan bli irriterad över att han kört så pass snabbt att han fick sladd, men så fick jag syn på bildäcket som låg några meter bort. Det skulle visa sig att slarv från en mekanikerlärling i kombination med det påfrestande väglaget var boven i dramat. Ok, K hade också kunnat kolla bilens skick lite noggrannare innan vi körde tillbaka, men det är lätt att vara efterklok och han dubbelcheckade hjulen väldigt ofta efter denna händelse. Nedan lite tydligare bilder på hur hela hjulet slitits loss från själva axeln.

bilproblem under roadtrip i Purnululu, norra Australien
K ringde efter en bogseringsbil, men det skulle dröja till morgondagen, så vi hade inget annat val än att campa i bushen trots att man egentligen inte får fricampa där. Vi fick också veta att bogseringsbilen bara kunde ta emot två passagerare, och vi var fyra. Men som tur var dök K's kompisar upp ett tag efter oss, och de var så snälla att de stannade med oss tills bogseringsbilen dök upp dagen efter, för att två av oss inte skulle behöva lifta till Halls Creek där bilen skulle fixas.

Dag 10
Så här campade vi hela gänget, inte så dum plats alls, platt och bra för tälten och så. Nu var det också läge för en ordentligare sovmorgon och att bara ta dagen i maklig takt. Frukost, bara vara, sitta i skuggan i bilen ett tag och överföra foton till min tablet, gå små bushwalks i samband med toabesök. Man fick ta det lugnt vartefter det blev varmare, och dricka vatten regelbundet. En stor flock vita kakaduor flög förbi, jämförbart med våra kråkor hemma i Finland, men kakaduor är ju ändå betydligt vackrare. När det blev riktigt tråkigt tog jag en "spastund" med nagelklippning, ordentlig hårborstning och noppning av ögonbrynen. Jag försökte rentav noppa håren från benen, men det visade sig bli ett alltför tråkigt och utdraget projekt så jag gav upp efter ett tag.
Man kände sig nästan som ett ovanligt safaridjur, då nästan alla förbipasserande bilar under dagen stannade till för att antingen bara glo på oss och bilen, eller fråga om vi är ok och om vi behöver hjälp. En del var rent av sura eller arga på oss, och någon tyckte att vi skulle "flytta på biljäveln", som inte ens stod i vägen för någon. Som om vi ens hade kunnat flytta den.

campingäventyr i norra Australien - Western Australia
Så kom bogseringsbilen äntligen, 24 timmar efter att vi ringt samtalet. Efter mörkrets inbrott anlände vi äntligen till den pyttelilla orten Halls Creek där vi lassade av campingutrustning och andra förnödenheter vid ortens campingområde där vi fick nödinkvartera oss i väntan på att bilen skulle vara i körbart skick igen.
Tänk vilken tur vi hade ändå, för tänk om hjulet skulle ha flugit av vid någon brant sluttning, och bilen hade rullat ner tiotals meter... Eller om vi hade krockat med en mötande bil eller ett träd eller så. Vi hade nog lite änglavakt tror jag.

Dag 11
Hela dagen spenderades på campingen, så jag passade på att utnyttja det ypperliga tillfället att tvätta kläder, ta en ordentlig dusch och raka mig. Vi hade till och med en strömstolpe (denna campingplats är främst till för husbilar och -vagnar) så vi laddade våra prylar för fulla muggar. Jag var märkligt trött på kvällen med tanke på att jag sist och slutligen gjorde mest ingenting under dagen. Eller kanske just därför.

Dag 12
Efter lunchtid var bilen äntligen i körskick igen och vi kunde lämna den sömniga orten bakom oss! Vi firade med ett stopp vid vackra Palm Springs där vi badade i det sköna vattnet. Det bodde tydligen ett gäng "spafiskar" där, varav en nöp mig i tån.

badplatser i Kimberley, Western Australia i norra Australien - Palm Springs
Kvällens campingplats vid Sawpit Gorge var rent vymässigt ett ordentligt uppsving från den tråkiga campingen vi spenderat de två senaste nätterna på. Rent av en av de absolut vackraste campingplatserna under resan. Det enda negativa med platsen var diverse skithögar folk lämnat efter sig under stenarna. Det fanns inte så mycket möjligheter att gräva ner skiten ordentligt här. Det gällde att själv hitta en passlig sten som inte redan reserverats för någon annans exkrement... Men om man kunde bortse från detta (det stank ju åtminstone inte eller störde en i övrigt, så man kunde ju välja att tänka på nåt annat) så var det en mycket vacker plats.
fricamping i Kimberley, Western Australia - Australien roadtrip med fyrhjulsdrift

Har du varit med om någon olycka av något slag under resa?
Taggar: 35dagar, Australien, Western Australia, camping, kvinnliga äventyrare, road trip;