bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Utflykten till Haifa som nästan inte blev av, eller "en främling är en vän du ännu inte lärt känna"

När jag gjorde research om Israel inför resan så hamnade Haifa snabbt på listan över platser jag ville se. Jag hade dock även lite andra alternativ på utflykter norr om Tel Aviv, så jag lämnade just denna dag lite öppen och tänkte att jag tar beslut angående utflyktsmål då jag vaknar på morgonen. Så när jag slog upp ögonen så bestämde jag helt kallt att ja, det får bli Haifa, som med tåg ligger knappt en timme från Tel Aviv. Att det skulle ta sammanlagt 3-4 timmar innan jag anlänt och att jag sist och slutligen bara hade ett fåtal timmar på mig att upptäcka staden hade jag ju inte riktigt väntat med...

Trafikstockningar
Det började med att jag var lite trögstartad på morgonen och inte kom mig iväg så tidigt som jag tänkt mig. Nå, jag kollade upp bussmöjligheterna till tågstationen via google maps och ställde mig vid hållplatsen. Ingen av de föreslagna bussarna dök upp, så jag kollade upp andra alternativ. Jag promenerade till en annan busshållplats som verkade mer lovande och fick även vänta där en bra stund. Speciellt kring Jaffa kan busstrafiken emellanåt bli jobbig, då trafikstockningar rubbar tidtabellerna totalt. Då är det bara att ha tålamod och vänta, för förr eller senare ska det dyka upp en buss. Lättare sagt än gjort när man kollar klockan och ser hur förmiddagen rinner iväg. Till slut anländer jag till tågstation och tar mig genom säkerhetskontrollen där man ska genom en kroppsscanning och öppna sin väska för att bekräfta att man inte har något farligt med sig. Helt normalt i Israel.

Inställt tåg och en hjälpsam främling
Nå, jag köpte tågbiljetten och snabbt fick jag erfara att tåget var inställt. Jag gick ner till perrongerna och försökte fråga en man som jobbade där, men han kunde tyvärr ingen engelska och föreslog att vi skulle kommunicera på ryska (varför tar alla i Israel för givet att jag är ryss??). Det var här som min räddare i nöden kom med i bilden, fast jag fattade det inte ännu då. Två sjysta något yngre israeliska män som bägge behärskade engelska bra förklarade läget och de skulle med samma tåg som jag. De sa att jag kan hänga med dem så de kan se till att jag kommer rätt så vi satt och diskuterade en stund medans vi väntade på följande tåget som dök upp en liten stund senare. Men det tåget gick inte långt - en station senare fick alla så lov att kliva av. Den dagen skulle vi inte räkna med att ta oss längre i den riktningen med tåg, eftersom någon tydligen begått självmord genom att hoppa framför ett tåg någonstans. Kanske därför det första tåget var inställt från första början, eller dubbel otur? Här hann jag tänka att "nej nu skiter jag i Haifa och gör något annat av dagen istället", men så visade det sig att min nyvunna bekantskap A skulle träffa en klient nära Haifa och behövde till varje pris ta sig dit i tid. Killen hade en egen bil i Tel Aviv, och det visade sig ju bli det effektivaste sättet att ta sig någonstans idag, så han erbjöd mig skjuts dit. Enligt min magkänsla fanns det inga orsaker till oro, så efter ett par ögonblick av tvekan så var det bara att köra på - vi hoppade in i en taxi som tog oss till parkeringen där hans bil fanns och så lämnade vi det kaotiska Tel Aviv bakom oss. Det var ungefär i detta skede som jag kom på att jag kanske åtminstone borde veta vad killen heter, haha!

Äntligen lite flyt
Denna vänliga räddare i nöden visade sig vara en riktigt trevlig typ som dessutom varit i Finland ett par gånger, och jag fick en del information om Israel och omgivningarna vi körde genom som jag kanske inte fått annars, så det fanns nog en mening med allt detta? Dessutom böt vi telefonnummer så jag kunde ta kontakt när jag kände mig färdig med Haifa, för han skulle vara redo att åka tillbaka till Tel Aviv ungefär samtidigt som jag. Verkligen snällt av honom, och skönt för mig att ha lite flyt efter en något turbulent start på dagen!

Mitt motto för denna dag fick nog bli "en främling är en vän du ännu inte lärt känna". Och grattis om du orkat läsa denna ovanligt långa introduktion! Nu över till själva utflyktsmålet Haifa!

Bahá'í gardens, top things to see in Haifa, Israel
Haifa är Israels tredje största stad som byggts på Karmelbergets sluttningar. Det går alltså brant uppför, eller nerför, beroende på hur man ser på saken. Denna stad är känd för sin fungerande samexistens mellan olika religiösa grupper, men framför allt för Bábs helgedom som ligger i Bahá'í gardens, den näst heligaste platsen för utövare av religionen Bahá'í. Denna religion har sitt ursprung i Iran och vad jag förstått efter att ha läst på lite grann anser dess utövare att alla världsreligionerna har samma gud och kärna - det är bara interpretationer och sociala regler som skiljer religionerna från varann. Låter inte som en dum inställning tycker jag. Det var just för Bahá'í gardens som jag ville besöka denna stad, eftersom det såg väldigt fascinerande och vackert ut på bilderna.

Building in German Colony, Haifa
När jag väl anlänt till staden promenerade jag genom stadsdelen som på engelska kallas German Colony, med en väldigt prydlig och vacker huvudgata med fina byggnader och restauranger.

architecture in Haifa, Israel
När man går uppför gatan och blickar framåt skymtar Bahá'í gardens. Gatan jag vandrar längs har faktiskt rätats upp för att gå i perfekt linje mot trädgården, som i sig är anlagd i perfekt symmetri. Ska det göras så ska det göras ordentligt.

Bahá'í gardens, symmetrisk perfektion i Haifa, Israel
Ni ser själva, allt är noga uttänkt. Det enda som bryter av symmetrin en aning är att palmen till höger inte växt sig lika perfekt som den till vänster. Men naturen kan man inte alltid rå på.

sevärdheter i Haifa, Israel: Bahá'í gardens
Till min besvikelse fick man inte beträda huvudpartierna av trädgården och se den vackra byggnaden i mitten på närmre håll. Enbart början och övre delen kunde man tydligen vistas i. Jag visste heller inte att det fanns en tunnelbergbana, så jag envisades med att jag skulle promenera upp till toppen av staden för att se utsikten från ovan, då jag inte var lockad att ta buss eller taxi som jag antog var mina alternativ till färdmedel. Jag hade tydligen inte gjort tillräcklig med research inför denna utflykt. Nå, det var åtminstone ett välbehövligt träningspass att flåsa uppför trappsteg och yra runt tills jag äntligen nådde den översta utsiktspunkten där man fick en fin överblick över trädgården, helgedomen med guldkupol och resten av staden.

katt i haifa, Israel
Vad är väl ett Israel-inlägg utan en kattbild? Hittade denna misse på väg upp.

bougainvillea i Haifa, Israel
Vackra bougainvillor prydde ett staket, nästan framme vid utsiktsplatsen efter en hel del möda och besvär.

Egentligen lär det finnas en övre del av trädgården som man i normala fall får besöka, men naturligtvis pågick restaureringar där så även den var begränsad och så fanns det tydligen också stränga regler för hur man skulle vara klädd för att få beträda den delen. Detta kände jag såklart inte heller till och jag uppfyllde inte kriterierna för tillräckligt anständig klädsel. Så jag blev alltså hänvisad att vandra upp till utsiktsplatsen där jag tagit följande bild:

vy över Haifa och Bahá'í gardens, turistattraktioner i Israel
Efter att ha njutit av utsikten en stund kom jag fram till att jag varken orkar eller hinner promenera tillbaka ner igen. Fortfarande ovetandes om tunnelbergbanan, ställde jag mig vid vägkanten och inväntade första bästa taxi, som tog mig ner till downtown, ett hipsterområde där främst muslimer och kristna araber håller till. Här var det tänkt att jag skulle träffa en bekant från tiden i Regensburg, som nuförtiden jobbar i just denna stadsdel. Men tyvärr fick jag ett sms på väg nerför berget om att han blev tvungen att åka hem (till en närliggande ort) av privata skäl, så det blev aldrig någon träff. Så jag skickade ett snabbt meddelande åt A som skjutsat mig till Haifa och vi träffades vid Paris Square. Vi åt lite falafel och han visade mig runt i de närliggande kvarteren innan vi körde tillbaka till Tel Aviv.

graffiti konst i Haifa downtown, Israel
I just denna stadsdel finns det en del gatukonst att njuta av, här ovan och under ett par exempel.

street art in downtown Haifa, Israel

Detta var kanske inte en dag där jag hade så mycket flyt får vi konstatera, men det känns som att det ändå fanns en mening och lärdomar med denna dag. Och en ny bekantskap.
Taggar: israel, kvinnliga äventyrare, mellanöstern, resebloggar, resor, soloresenär;