bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Roadtrippa i Israel - Masada, Döda havet-vyer och hikingäventyr

Jag får inte nog av mellanösternlandskapet i första taget, det är något med det torra och karga som är så otroligt vackert och spännande - för att inte tala om annorlunda mot naturen på hemmaplan. Dessutom påminner det till viss del om landskapet i Australiens torra inland, och allt som påminner mig om det landet gör mig glad.

Så fick jag hänga med på roadtrip tillsammans med en av mina israeliska vänner, med start från Jerusalem. Genom Västbanken för att ta sig till populära sevärdheter som antika fästningen Masada, Döda havet och Ein Gedi nationalpark. Skulle man ta sig dit via israeliska sidan innebär det många timmars omväg, timmar som knappast någon är beredd att offra. Så vi startade färden på morgonen, med en packning som inkluderade massor av vatten, samt snacks i form av dadlar, nötter, choklad och dylikt. Speciellt de två förstnämnda står man sig på förvånansvärt bra. Därför blev jag inte förvånad när jag läst om hur flyktingar tagit med sig kilovis med dadlar för att överleva sin färd över land och hav.

israelisk natur / israel nature
på roadtrip till Masada i Israel

Masada - självmordsfästningen på berget, och en patriotisk symbol

Vi tog oss genom vägspärrarna utan problem, och så kom vi småningom fram till Masada som var dagens första stopp. Förutom att denna fästning har mycket välbevarade strukturer från ett par tusen år tillbaka och en fantastisk utsikt över omgivande landskap och Döda havet, har denna plats också en tragisk historia. Det var nämligen hit en grupp judar flydde för att undkomma romarna. De ska ha levt här i några år och när en stor romersk armé till slut började belägra Masada slutade det med att alla 1000 invånare begick kollektivt självmord, med undantag för två kvinnor och fem barn som gömt sig i en grotta. För de som deltog i självmordet var det nämligen inte ett tänkbart alternativ - de dog hellre än att bli romarnas slavar.

Ännu idag har denna historia en signifikant betydelse i många israelers liv. Fästningen är en viktig patriotisk symbol för det judiska motståndet mot främmande makter, och israeliska soldater lär ska svära en ed som lyder "Masada skall aldrig falla igen".

Masada fästning, en historisk plats i Israel
Utsikten är något utöver det vanliga, då fästningen står på ett nästan 400 meter högt platåberg. Upp hit kan man enbart ta sig via bergets Snake Path (en ormlik ringlande stig som sägs vara krävande i hettan), eller via linbanan. Vi valde linbana då vi även hade en annan vandring inplanerad för dagen, samt för att spara tid.

sevärdheten Masada / fåglar i Israel: sinaiglansstare
Kring platån gled Sinaiglansstarar omkring med hjälp av de varma uppåtvindarna. En svart fågel med kopparton i vingarna, som man med lite tur kan ha möjlighet att mata ur handen om man har något tillräckligt gott att erbjuda. Vi hade inget ätbart med oss dit upp, och de lät sig inte luras av våra tomma utsträckta händer... En av fåglarna betraktade mig länge och övervägde om den skulle ta en närmare titt på min hand, men så flög den iväg.

ruiner och utsikt från Masada över Döda havet, Israel

Djurliv och vandringsäventyr

Förutom fåglarna uppe på platån fick jag bl.a. se en hel flock med nubiska stenbockar och klipphyraxer. Dessa otroligt söta djur är ungefär lika stora som tamkaniner. De ser mest ut som stora gnagardjur, fast de i själva verket är närmare besläktade med hovdjur - att elefanter och sjökor är deras närmaste släktingar skulle man verkligen inte kunna tro.. Goda klättrare är de i alla fall och jag försökte inte ens fota dem då de förskräckt rusade upp i träd och buskar för att gömma sig när de  fick syn på en.

djur (getdjur) i Israel: nubisk stenbock
Ett tiotal nubiska stenbockar som betade bland vad jag gissar är dadelpalmer.

vandring i Juda öken, Israel
Vår ursprungliga idé var att vandra i En-Gedi nationalpark, som är en oas belägen i en ravin i Juda öken. När vi skulle betala inträdet blev det dock stopp, parken var stängd då det skett ett ras någonstans längs vandringsleden. Det finns även en annan liknande oas i närheten, vars namn jag tyvärr inte kommer ihåg just nu, så vi siktade in oss på den istället. Vi började vandra längs med vattendraget och hoppades på att hitta en plats där vi kunde bada och svalka av oss, men det var väldigt mycket folk på gång så det såg inte särskilt lovande ut. Vi ville inte trängas i vattenhålen, och vi kunde heller inte vandra genom vattenpartierna då vi inte hade lämpliga skor för det.

hiking in Judean Desert, Israel
vandringsäventyr i Israel och på Västbanken
Åtminstone var vyerna väldigt vackra. Vi bestämde oss småningom för att göra ett tredje försök, på ett ställe närmre Jerusalem, på Västbanksidan. Nu hade vi dock inte så mycket tid på oss längre, för solen började långsamt sjunka på himlen. Vårt tredje försök blev problematiskt i och med att kompisen inte vandrat där på flera år och därför inte kom ihåg den exakta rutten, som stundvis var dåligt utmärkt. Vi förlorade tid när vi yrade omkring och mot slutet av leden blev stigen så smal och bredvid en stupade det brant neråt, så jag pallade inte fortsätta till slutet där vattenkällan fanns. Jag kände mig yr och paniken var nära, så det var bara att vända tillbaka. Synd, men man måste respektera sina gränser - åtminstone försökte jag utmana mina rädslor. Det är inget jag gräms över idag, för det var ändå en vacker vandring i gott sällskap, och det var ju det viktigaste!

hiking adventures in West Bank and Israel
Stort tack till min israeliska vän för en fin dag, kanske vi ses igen!

Har du varit med om någon vandring som inte riktigt gått som du tänkt dig? Eller vill du tipsa om någon plats med fantastisk utsikt?
Taggar: israel, kvinnliga äventyrare, reseinspo, resor, västbanken;