bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Detta är min höstläsning - tema: finlandssvenskt och resor

Böckerna är recensionsexemplar från Förlaget

Jag tog för ett tag sedan kontakt med Förlaget, ett finlandssvenskt bokförlag som arbetar globalt och har som mål att öka den litterära mångfalden. Jag känner att jag behöver få läsa igen, bara för nöjets skull. Detta är något jag inte riktigt klarade av under hela tiden jag studerade på universitet - jag orkade liksom inte öppna ytterligare en bok utöver det jag behövde läsa för studiernas skull. Under min Australienvistelse kom jag i alla fall genom två och en halv bok och just nu tycker jag det är så skönt att läsa något kapitel innan jag ska sova, och när jag vaknar om jag inte behöver ha brått ur sängen.

Jag fick i alla fall hem hela tre böcker från Förlaget som jag ska läsa och recensera här i bloggen framöver och två saker som dessa böcker har gemensamt är att alla tre författare är finlandssvenskar och att alla böcker har något slags resetema och tar en till andra länder och kulturer. Jag utgår alltså från att jag har mycket trevlig höstläsning framför mig! Nedan berättar jag lite kort om böckerna och vad jag förväntar mig av dem.

Vad heter ångest på spanska? av Michaela von Kügelgen

Förlagets beskrivning:

"Erika är 25 år och nyutexaminerad jurist. Hon har allt hon någonsin önskat sig men är ändå inte nöjd. När Erikas långa förhållande havererar blir allt ett enda kaos och hon flyr till Ecuador för att samla ihop sig själv. Hemma väntar drömjobbet och en lysande framtid, men är det verkligen det hon vill med sitt liv?

Vad heter ångest på spanska? är en träffsäker skildring av hur det känns att stiga in i vuxenlivet, om hur jobbigt det är att vara duktig, och om att göra sina föräldrar riktigt jävla besvikna. En bok för unga vuxna – och för alla som vill fly vardagen och istället fantisera om sorglösa surfare på en strand i Ecuador."

Förväntningar:

Jag visste om denna bok redan tidigare, men det var egentligen först efter att den hyllats hos Danielas Dagbok som jag visste att jag måste läsa den. Har redan läst 12 kapitel men tänker inte säga vad jag tycker ännu. Jag kan däremot säga att det jag förväntade mig innan jag öppnade boken var att få känna igen mig i åtminstone vissa situationer, då jag själv nyligen rest långt hemifrån och också behövde samla ihop mig själv av diverse orsaker.

På Spaniens tak av Stefan Lundberg

Förlagets beskrivning:

"En man, en vandring, en dagbok. Den 840 kilometer långa pilgrimsvandringen genom norra Spanien utgör ramen för journalisten Stefan Lundbergs svidande, roliga och satiriska iakttagelser. Förklaringen till dagens narcissistiska diktatorers framgång hittar han hos 1800-talets George Sand. Den finlandssvenska kulturelitens tillgjordhet målar han i komiska penseldrag. Allt medan det stumma danska kärleksparet försöker älska sig genom pensionatsväggen, munkarna sjunger sin vesper, svetten rinner och Atlanten dånar under fötterna."

Förväntningar:

Jag hoppas på att finna inspiration inför framtida äventyr. Kanske kommer jag en dag göra samma pilgrimsvandring, kanske nöjer jag mig med en kortare version. Men jag hoppas på att stänga en färdigläst bok med en känsla av att jag skulle klara av något liknande, och att få läsa om roliga och mindre roliga iakttagelser (kanske även här vissa saker med igenkänningsfaktor från någon resa jag gjort), men även bli småsvettig av att följa med den fysiska och mentala utmaningen som jag antar en sådan vandring måste innebära.

Det orientaliska rummet av Leif Salmén

Förlagets beskrivning

"I sin nya essäsamling söker sig Leif Salmén till välbekanta platser. Det är länderna kring Medelhavet och framför allt den orientaliska kulturen som står i centrum för hans intresse. I en essä skriver Salmén om sin berömde landsman Georg August Wallin och diskuterar hans förhållande till europeisk och muslimsk kultur. I en annan är det författaren Saul Bellow som fungerar som katalysator för resonemang kring upplysning och populism i det moderna samhället.

Leif Salmén söker sig bakåt i tiden men inte för att slå sig till ro i det redan avslutade utan för att driva tesen om det ständiga hotet mot demokrati och jämlikhet. Han är kampberedd men pessimistisk och hittar vältaliga likar i historien. En favorit är den skotske historikern och författaren Thomas Carlyle som för över 150 år sedan rasade mot opportunismen, liknöjdheten, oärligheten i en samtid som gått ner sig i en hejdlös materialism fylld av giriga politiska kompromisser – ett samhälle styrt av skrupellösa bankirer.

I Salméns tankevärld kastar skymningen redan långa skuggor över illusionen om Europa. Flyktingarnas ankomst, mötet med de andra, avslöjar den grundläggande splittringen i det europeiska jaget."

Förväntningar: För mig är denna bok det största frågetecknet och jag känner att beskrivningen inte ger mig en tydlig bild om hur jag kommer uppleva boken. Jag valde den för att jag helt enkelt tycker att det verkar vara intressanta ämnen som tas upp i boken, t.ex. flyktingar, orientaliska kulturer och populism. Jag lockades av dessa ledord och bokens titel. Jag har också valt att inte ta reda så mycket om författaren på förhand, så jag är nyfiken på var han egentligen står i dessa frågor och huruvida/hur långt jag kommer hålla med honom. Jag hoppas åtminstone på flera aha-upplevelser och mer kunskap om dessa ämnen, men den kommer knappast vara lättläst så som de två andra böckerna.

Vilken av dessa böcker verkar mest intressant i dina ögon? Vad läser du i höst?