bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Tasmania Day 3 - Cradle Mountain Adventures

In today's blog post about my Tasmania trip I'm going all in for the highlight of the day; our approx. 3 hour long walk in The Cradle Mountain in the Central Highlands region. It was absolutely beautiful with open landscapes, mountains, lakes, as well as a waterfall. The weather was very unpredictable however - constantly changing between sunny and warm and rainy and windy. Good thing I brought my raincoat to keep me (and my stuff) dry! I didn't spot any wombats, but at least I saw a couple of echidna and some of those sneaky currawong crows. There was also a tiny lake called Wombat Pool, although I thought it was called Wombat POO the entire time, since the last letter was missing on all of the signs. Anyway, enjoy my pictures below, and I'll try to be back with the next Tasmania post in a few days.

I dagens Tasmanien-inlägg fokuserar jag på dagens höjdpunkt - en vandringsrutt på ungefär 3 timmar som vi gjorde i Cradle Mountain. En väldigt vacker plats med öppna vyer, berg, sjöar och vattenfall. Vädret var sisådär - risken för regn låg på 80%. Och ja, det regnade en hel del under en ganska stor del av vandringen, men emellanåt var det även varmt och soligt. Det jobbiga var kanske just det ombytliga vädret, för jag fick ständigt ta av regnrocken och ibland ytterligare plagg, för att kanske 5 minuter senare snabbt dra på mig allt igen, och även stuva ner kameran i ryggsäcken och dra regnrocken över för att kameran inte skulle ta skada av vattnet. Kameran klarade sig och jag dog inte direkt av regnet i alla fall, så vi får väl låta det bli ett intressant minne helt enkelt!

hiking in Cradle Mountain, Tasmania, Australia

Off we go! Det fanns partier som dessa som var riktigt gångvänliga, men även ojämna naturliga underlag förstås. Denna rutt var inte fysiskt utmanande alls, med undantag för ett par korta sträckor som gick ganska eller väldigt brant uppåt, där fick jag igång lite flås.

Cradle Mountain walk in Tasmania / vandringsrutt i Cradle Mountain, Tasmanien

Såhär såg början av vandringen ut, öppna fält där det säkert fanns en och annan wombat. Ingen som ville visa upp sig denna gång dock.

Tasmanian nature in Cradle Mountain

amazing nature in Cradle Mountain, Tasmania, Australia / naturupplevelser i Cradle Mountain, Tasmanien, Australien
Jag tycker dessa vita döda träd ser lite fascinerande ut.

pretty waterfall in Cradle Mountain, Tasmania
Här har vi vandringsruttens vattenfall. Litet, men gulligt.

Boat shed by Crater Lake, Cradle Mountain, Tasmania / båtskjul vid Crater Lake, Tasmanien
Jag vandrade bara på i allsköns ro och trodde det skulle vara en bra bit kvar till Crater Lake. Men så dök den plötsligt upp, kantad av ett litet båtskjul.

Crater Lake in Cradle Mountain, Tasmania

having lunch at Crater Lake in Cradle Mountain, Tasmania
Jag gick vidare bara en liten bit tills jag hittade den perfekta lunchplatsen. Mitt vandringssällskap som hade gått en bit före mig (det tar ju alltid så länge för mig som ska fota allt möjligt, så vi beslöt att det är bäst att vi vandrar i vår egen takt) hade fått samma geniala idé, så vi satt där ett tag och åt vår lunch samt njöt av utsikten.

selfie spot at Crater Lake, Cradle Mountain, Tasmania Australia
Självklart var det ett ypperligt tillfälle för lite selfie-ögonblick med.

amazing view over Crater Lake in Cradle Mountain, Tasmania / vy över Crater Lake, Tasmanien
Vi tog en liten avstickare för att klättra upp till en utsiktsplats, men hade sist och slutligen inte lust att gå till den allra högsta platån, för väl uppe på "mellanplatån" började det blåsa något hiskeligt, så det gick inte ens att njuta av utsikten, än mindre ta foton. Detta foto fick jag åtminstone till på en något lägre höjd.

Echidna in Cradle Mountain, Tasmania / Myrpiggsvin i Tasmanien
När vi började söka oss neråt igen fick vi syn på ett par söta myrpiggsvin som snabbt kurade ihop sig under en buske. Jag hann få syn på den enas söta nos, men sen rullade den blygt ihop sig igen.

pretty lake landscape in Cradle Mountain, Tasmania
Här har vi ett par till små sjöar.

currawong crow spotted in Cradle Mountain, Tasmania
Denna kråkliknande fågel torde vara en currawong. Den badade som bäst, såg rätt skönt ut måste jag säga. Vattnet var faktiskt inte så kallt heller, jag kände efter med fingrarna. Jag tror det är dessa fåglar som folk varnat oss för - de är nämligen ganska lömska och tjuvaktiga, så låt dem inte få nys om era matpåsar!

Wombat Pool, Cradle Mountain, Tasmania
Här poserar jag framför Wombat Pool - som jag under hela vandringen trodde hette Wombat Poo (bajs) eftersom det stod så på alla skyltar. Efter en googling insåg jag att någon antagligen tagit bort den sista bokstaven på skämt, för när man kollar på internet heter det minsann Wombat POOL. Lite synd, poo var ju lustigare.

rainy day in Cradle Mountain, Tasmania / #cradle365
Här ser ni mig iklädd en stor vit soppåse... Nä, det var ju förstås min billiga regnrock i storlek onesize, borde passa i princip vilken kroppshydda som helst. Såg ganska lustigt ut på min minikropp.

Det var det för idag, i nästa inlägg berättar jag kort om nattens campingplats (som även var resans kanske bästa), och naturligtvis om våra äventyr under dag 4.

Någon favoritbild?Berätta gärna om ditt senaste vandringsäventyr i en kommentar, eller länka ifall du bloggat om det!
Taggar: Tasmania, Tasmanien;

Kommentarer :

#1: John Jonasson

Underbara, vackra och härliga foton du tagit. :) Sjön som ligger i en krater, är de en gammal slocknad vulkan?
Där skulle jag kunna vara i månader och fota hur mycket som helt. Underbar natur.

Svar: Just den sjön finns faktiskt inte listad bland slocknade vulkaner på Tasmanien, så det verkar inte så. Kanske det är resultatet av ett meteoritnedslag, eller så råkar den bara se ut som en krater :) Jo, jag vågar lova att fotomöjligheterna inte sinar i första taget där borta :)

#2: Anna, Travel on a Cloud

Roligt att följa med på vandringen! Det är verkligen vackert och jag håller med om att de vita grenarna är fina. Jag gillar nog mest de sista bilderna på dig, annars är nog bilden med just grenarna favoriten. Du är sannerligen en bra fotograf!

Själv har jag inte företagit mig någon annan vandring än på gatorna i Kuala Lumpur och George Town på senare tid. Men dessa vandringar var (förutom mycket intressanta) också rätt tuffa i tropisk värme. ;) Om min vandring i KL kan du läsa här: http://www.travelonacloud.com/2017/02/discovery-walking-tour-guidad-tur-i.html

Svar: Tack, kul att du tycker det :) Intressant, ska kolla in inlägget! :)

#3: Veiken

Trots ombytligt väder fick du en fin vandring och många vackra bilder. Vädret måste inte vara vackert hela tiden! :)

#4: Fantasy Dining

Väldigt vackert!

Svar: Ja visst är det en vacker plats! :)

#5: Marianne - Glimt av verden

Jeg likte best bildet med de døde trærne.

Min seneste vandring var i Tadsjikistan, og det var i juni i fjor, så nå begynner det faktisk å bli en stund siden. Heldigvis er det bare noen uker til jeg skal ut på nye eventyr, og da blir det forhåpentligvis muligheter for noen fine vandringer.

Dette minnet meg på at jeg bare har skrevet om én av de to vandringene ved en landsby i Tadsjikistan. Det må jeg få gjort noe med :-) Men her er i hvert fall link til det jeg har skrevet: http://glimtavverden.com/landsby-i-de-tadsjikiske-fjellene/

Svar: Åh, vandra i Tadsjikstan låter hur spännande som helst, ska kolla in inlägget! :)