bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Resan till Australien, Qatar Airways & Doha flygplats

My journey to Australia, Qatar Airways & Doha International Airport (English summary in the end of this blog post)

Det är en smått jetlagad tjej som skriver här, hej. Tänkte i alla fall berätta lite om den långa resan till Melbourne som från dörr till dörr tog nästan 30 timmar. Ni kan kanske föreställa er hur jag mådde när jag väl var framme..! Jag sov ok första delen av första natten eftersom jag var supertrött och så tog jag dessutom en melatonintablett. Men så vaknade jag till 4-tiden på natten och fick ingen vidare sömn efter det. Andra natten sov jag ganska ok ända till 6-tiden men då började morgontrafiken antagligen redan komma igång, för det var så livat ute på gatan att öronpropparna till slut fick åka fram. Trafik är det dock helt tillräckligt av hela natten genom, något som jag som är van vid småstads- och landsbygdstempo helt enkelt får vänja mig med.

Dagen jag påbörjade min resa blev det supertidig uppstigning, bara att typ kasta i sig en frukostsmoothie, ge katten en ordentlig kram och puss och åka iväg mot flygfältet tillsammans med mamma och hennes fästman. Jag åkte Finnair mellan Vasa och Helsingfors och så Helsingfors-Doha och Doha-Melbourne med Qatar Airways. En ny flygrutt mellan Finland och Australien, har jag fått höra i efterhand. Allt gick så smidigt och bra och jag var särskilt nöjd med Qatar Airways service, om än flygningen mellan Doha och Melbourne kändes galet lång - inte flygbolagets fel direkt. Även flygplatsen i Doha/Qatar var något av en upplevelse. Ungefär det här är vad jag kommer att berätta om i detta inlägget. Jag kan för övrigt rekommendera att ni följer mig på instagram (@mariasmemoarer) ifall ni inte orkar vänta på att jag uppdaterar bloggen - jag har redan hunnit lägga upp flera bilder där!

På första flygningen mellan Vasa och Helsingfors.
Jag har ju enbart kört på lågbudgetflyg de senaste åren, så jag tyckte det var rena lyxen att åka med Qatar Airways! På första delrutten fick jag mat 2 gånger, samt så mycket dryck jag ville ha. Filt och kudde var också väldigt uppskattat. På andra delrutten fick jag 3 måltider samt lite snacks. Det bästa av allt var kanske ändå den lilla personliga tv-skärmen där man fick kolla på film, lyssna på musik m.m. Utbudet av film var ganska stort och jag såg kanske 4-5 filmer under hela resan. Noterade ni förresten att de hade äkta bestick? Jag åker mer än gärna med detta flygbolag igen!

Så över till Dohas internationella flygplats i Qatar. Jag kan inte påstå att jag har besökt några särskilt intressanta flygplatser innan, men denna var väl värd en tre timmar lång mellanlandning! Hamad International öppnades så nyligen som år 2014, och rymmer ett antal matställen med mat från olika hörn i världen, lyxbutiker, lokala produkter, intressanta konstverk, bönerum, spa m.m.

Dessutom vill jag tipsa om att när man mellanlandar mellan 5 och 12 timmar och flyger med Qatar Airways (kan eventuellt även funka med andra bolag) kan man ha möjlighet att åka på en gratis 3 timmar lång guidad tur i Doha, hur bra är inte det?? Ska se om jag inte skulle få till en längre mellanlandning där på väg hem. Denna rundtur ordnas några gånger per dag och det är först till kvarn som gäller eftersom förhandsbokning ej är möjligt - max 22 turister per tur är vad som gäller. Man kan läsa mer om detta på flygplatsens websida.

Detta är inte vilken nalle som helst - det är en megastor nalle med en skrivbordslampa på skallen. Det var lite speciellt.

Eftersom min mellanlandning var för kort för att jag skulle hinna se Doha så fick jag nöja mig med att beundra staden på bilder istället...

Man fick även en liten känsla av att vara i Qatar genom flygplatsens bazaar, samt delikatesståndet (se bilden nedan) med dadlar, teer, kryddor och sötsaker.

En av flera lyxbutiker, och ett till av flygplatsens konstverk, som tillika fungerar som en liten lekplats för barn.

Bönerum och rökrum... Plikttrogen eller syndig? ;) Det var även intressant att se på folk från olika nationaliteter - väldigt många var, som väntat, klädda i traditionella arabiska kläder, men jag såg även människor i t.ex. indiska dräkter.

Väl framme i Australien gick det väldigt smidigt med tullen m.m., och jag hade sån tur att jag precis hann med sista shuttlebussen för dagen, dessutom fanns det ett gäng trevliga svenska tjejer i bussen som skulle till samma hotell som jag - snacka om lyckträff! Bland det första vi såg var en flock kängurur ute på ett fält, och när vi närmade oss staden fick vi även njuta av Melbournes vackra skyline - jisses vilken storstad jag hamnat i!

Och så äntligen framme vid hostellet Ritz for Backpacker..! Första natten fick jag lova att sova uppe, men rumskamraterna checkade ut följande morgon så jag snodde åt mig en enkelsäng innan nya rumskamraterna dök upp, hehe ;) Ursköna sängar, kanske bloggar mera om själva hostellet någon annan gång. Jag var riktigt glad över att jag faktiskt dragit med mig ett paket snabbnudlar från Finland, för som jag misstänkte skulle jag verkligen inte ha orkat med att vare sig handla mat eller gå ut och äta den kvällen...

Jag kan fortfarande knappt fatta att jag faktiskt befinner mig i Australien, speciellt när jag sitter inne på hostellet. Men när jag varit ute så har det liksom slagit mig i omgångar, att ja, jag ÄR faktiskt här nu!

In English:
I can still barely believe that I´m actually in Australia now! The trip went very well even though I travelled for almost 30 hours in total. The service of Qatar Airways was really good anyway - we were served food several times, and there were pillows, blankets and tv screens with movies etc for everyone. A luxury for me, since I am used to lower standards... The Hamad International Airport in Doha was also well worth the 3 hour transit with its many food options, luxury shops, local products, art exhibitions etc. Even though I didn´t actually visit Qatar I could still get a little sense of having been there. If my transit would have been at least 5 hours I would probably have tried to get a place on one of their free tours in the city of Doha, that is offered to those who register first (22 people max/tour and pre-booking is not possible). Once I arrived in Melbourne I managed to get on the very last shuttle bus and on that bus I met some friendly Swedish girls that were actually going to the same hostel as me (Ritz for Backpackers). On the way to the hostel we spotted our first cangaroos as well as the beautiful skyline of Melbourne. After this very long trip I was really happy to be able to sleep in a comfy bed... I am also glad I brought some noodles all the way from Finland - that way I didn´t have to think about going shopping or having to go out to eat first thing. That´s all for today, time for  me to get some sleep  in a little bit.
Taggar: Doha, Melbourne, Qatar Airways;

Kommentarer :

#1: Dryden - Traveler's Edition

Vilken härlig långresa! Jag har något liknande på min bucketlist. att få avverka en 15-16-17 timmar lång flygresa. Sedan är det ju också helt galet smidigt att med bara ett byte ta sig hela vägen till andra sidan jorden, Australien och Nya Zeeland alltså. Jag räknar för min del från Arlanda då även om jag måste inrikesflyga dit. Noterar också Qatar som flygbolag, det är många som hyllar dem (förutom de som vet hur deras arbetsvillkor ser ut då...).

Svar: Åh, varför vill du ens utsätta dig för det, galet jobbigt kan jag lova :D Antar att du helt enkelt vill tesa en gång för att se hur det känns? ;) Ja, har inte hört det allra bästa om deras arbetsvillkor, men å andra sidan vet jag inget om arbetsvillkoren hos andra flygbolagen heller, hade varit intressant med en sorts jämförelse där mellan olika bolag..

#2: TIDSTJUVEN

Skönt att höra att resan gick bra och att du kommit tryggt fram till Australien. :D

Svar: Tack så mycket :)

#3: John Jonasson

Härliga bilder och text! Du berättar verkligen så att det är väldigt intressant att läsa :) Bilden på Melbourne är ju så underbar! Den på flygplansvingen är cool. Ser fram emot många fina foton och historierna omkring dem.

Svar: Tack så hemskt mycket! :)

#4: FREEDOMtravel

Förstår att du blev jetlaggad, det är ju verkligen en lång flygning. När vi flög till NZ och kom fram på em skulle vi ta en tupplur innan middan. Men vi sov till nästa dags frukost ;) Det blir väldigt spännande och roligt att följa dig nu!

Svar: Hehe, så kan det gå! Själv har jag faktiskt klarat bra att gå och lägga mig på kvällen, men vaknade till tidigt på morgnarna (fast låg ändå kvar till "normal" uppstigningstid) och så var jag enormt seg med att komma ur sängen och komma igång med dagen.

#5: Marion

Så skönt med dina livstecken på insta och här! Och härligt att höra första delen gått så bra och smidigt!

Svar: Bra att det uppskattas :) Nu är jag förkyld som tusan, så inte så skoj just nu. Förhoppningsvis blir det bättre snart och att jag slipper uppsöka läkarvård..

#6: Anna, New York – My Bite of the Big Apple

Så skönt att du är framme – och vilken resa! Förstår verkligen att du var trött. Men så roligt att höra att det var lyckat att flyga med Qatar. Likaså att höra om flygplatsen i Doha. (Jag har ju min vinstresa med Qatar framför mig.)

Hoppas du snart kommer in i rytmen. Jag ser fram emot fortsättningen!

Svar: Ja verkligen! Roligt att du vunnit en vinstresa med Qatar, skulle väl inte tro att du blir missnöjd i alla fall :)

#7: Mia

Åh, så det var dags för Australien nu! Vad roligt, lycka till med allt! Och vad spännande det lät med Doha-rundturen för den som lyckas få till den...

Svar: Jep, tack så mycket! :) Jo, den rundturen vore ju hur häftig som helst!

#8: Christine - 29°

Kul att du också gillade Qatar. Vi har flugit med dem många gånger och tycker de är jättebra. Även flygplatsen i Doha, särskilt rummen "quiet room" med bekvämare vilostolar så man kan sträcka ut sig och även sova en stund. :)

Svar: Quiet room missade jag nog :) Men hade inte så fasligt lång mellanlandning heller, så klarade mig utan det.