Bokrecension: På Spaniens tak

Musik / Film / Böcker / Youtube / bokrecension, boktips, reseinspo, vandring / Permalink / 0
Boken är ett recensionsexemplar från Förlaget. Tidigare har jag recenserat Vad heter ångest på spanska? och Det orientaliska rummet

På Spaniens tak, skriven av finlandssvenska journalisten Stefan Lundberg, är en självbiografisk bok om hans pilgrimsvandring genom norra Spanien till Santiago de Compostela. Hans berättelse är full av roliga, ironiska och dråpliga historier och iakttagelser. Detta handlar om hans egna vandring ur personligt perspektiv och är inte en guide på något sätt, men jag tycker att jag ändå fick en sorts bild av vad man kan förvänta sig av en så krävande vandring och lite praktiska tips på hur man vandrar smart. Det finns även en del foton i boken som han tagit under vandringen. Boken kantas också av funderingar kring historiska händelser och samhälleliga frågor som får en att tänka till - en sådan här vandring ger en uppenbarligen tid att fundera kring allt mellan himmel och jord. Om än Lundberg kanske inte blev en ny människa efter vandringen, så blev han i alla fall rikare på upplevelser enligt egen utsago.

Jag hoppades på att genom denna bok finna inspiration inför framtida äventyr, och att kanske känna att jag skulle kunna klara av samma, eller något liknande, själv. Jag blev definitivt inspirerad, om än jag vill prova ett antal kortare vandringar i olika svårighetsgrader innan jag ens överväger en så här pass lång pilgrimsfärd. Tror jag att jag skulle klara det? Kanske, men jag inser att jag måste lägga på mig ett antal extra kilon innan så jag inte behöver återvända hem fullständigt utmärglad.

Betyg: 4 av 5 skavsår

Ge gärna tips på fler inspirerande reseskildringar som du tycker jag borde läsa!
Till början